تبلیغات
saeed - مواد غذایی موثر بر سلامت تیروئید را بشناسیم

مواد غذایی موثر بر سلامت تیروئید را بشناسیم

نویسنده :نویسنده Ž
تاریخ:یکشنبه 11 تیر 1396-08:11 ق.ظ



مفیدستان:

مواد غذایی موثر بر سلامت تیروئید را بشناسیم

تیروئید همان غده ی پروانه ای شکل روی گردن, وظایف متعددی در بدن دارد که از جمله می توان به کنترل متابولیسم, خلق وخوی, انرژی, ضربان قلب, فشارخون و دمای بدن اشاره کرد تیروئید تمام این کارها را با تولید هورمون های خود انجام می دهد پس سلامت تیروئید از اهمیت بالایی برخوردار است


با ترشح زیاد هورمون، پرکالری تیروئید و در صورت عدم ترشح کافی هورمون، کم کالری تیروئید بروز می کند. مواد غذایی زیادی روی عملکرد و سلامت تیروئید تأثیر دارد. در این مطلب به نمونه هایی از مواد غذایی موثر بر سلامت تیروئید اشاره می کنیم. لطفاً با ما باشید.




غذاهای دریایی برای سلامت تیروئید




اگر به غذاهای دریایی علاقه مند باشید احتمالاً دوست دارید هر نوع ماهی و میگویی را میل کنید. بهتر است بدانید که غذاهای دریایی سرشار از ید هستند و این ماده ی معدنی برای عملکرد و سلامت تیروئید که تنظیم متابولیسم و رشد را برعهده دارد مفید است.




خواص ماهی تازه




کمبود ید در سلامت تیروئید خلل ایجاد کرده و باعث می شود که شما احساس خستگی و افسردگی بکنید و بی انرژی باشید. اما مصرف مواد غذایی سرشار از این ماده ی معدنی برای افرادی که از پرکاری تیروئید رنج می برند امکان دارد باعث تشدید علائمی مانند تند زدن نبض، تپش قلب، بدخلقی، لرز و اضطراب شود. در نتیجه اگر دچار این مشکل هستید باید در انتخاب و میزان مصرف غذاهای دریایی با احتیاط بیشتری عمل کنید.




سویا




در خصوص اثرات مثبت و منفی سویا روی سلامت تیروئید اختلاف نظرهایی وجود دارد. نتایج پژوهشی که محققان مایوکلینیک انجام داده اند نشان می دهد سویا و محصولات به دست آمده از آن مانند شیر سویا و غیره در جذب هورمون های تیروئیدی اختلال ایجاد کرده و برای افرادی که از مشکل کم کالری تیروئید رنج می برند مشکل ساز می شود. البته در این خصوص نیاز به بررسی های بیشتری وجود دارد. اگر از اختلالات تیروئید رنج می برید بهتر است در خصوص مصرف سویا و مشتقات آن با پزشک خود مشورت کنید. البته اگر از کمبود ید رنج می برید مصرف سویا مشکلی ایجاد نمی کند اما بااین حال توصیه می شود که اول نظر پزشک خود را جویا شوید.




سبزیجات برگ دار




منیزیم در اکثر عملکردهای فیزیکی مهم بدن مانند عملکرد تیروئید نقش دارد. در واقع این ماده ی معدنی برای ترشح هورمون های تیروئید لازم است. اگر شما به اندازه ی کافی منیزیم مصرف نکنید احتمال اینکه دچار کمبود انرژی، ضربان قلب نامرتب، کرامپ های عضلانی و گرفتگی های دردناک عضلانی رنج ببرید بیشتر می شود. خوشبختانه سبزی جات برگ سبز منبع خوب منیزیم هستند. در نتیجه می توانید با مصرف روزانه ی اسفناج و کاهو و غیره به بهبود عملکرد و سلامت تیروئید تان کمک کنید.




کاهو




کلم کیل




خیلی از افراد کلم کیل را به دلیل داشتن برگ های سبز به خانواده ی سبزی جات برگ دار نسبت می دهند. اما این ماده ی غذایی فوق العاده مفید حاوی میزان زیادی ترکیبات گواترزا است که در کار جذب ید اختلال ایجاد کرده و روی عملکرد و سلامت تیروئید تأثیر می گذارد. این ترکیبات مانع از ترشح هورمون های تیروئید لازم برای تنظیم سوخت وساز بدن می شوند. در نتیجه مصرف مواد غذایی سرشار از ترکیبات گواترزا مانند کلم کیل، بروکلی و بروکسل به شرطی مفید خواهند بود که شما به میزان کافی ید دریافت کنید. اما اگر از کمبود ید رنج می برید یا اینکه دچار کم کالری تیروئید هستید مصرف این مواد غذایی امکان بروز مشکلاتی در سوخت وساز بدنتان شده و انرژی تان را تحلیل خواهد داد.




امعا و احشای حیوانات




برخی افراد علاقه ی خاصی به خوردن جگر، دل و قلوه و غیره دارند. اگر جزو افرادی هستید که نمی توانید به گوشت های پرچرب نه بگویید باید بدانید که این گوشت ها حاوی ماده ای به نام لیپوئیک اسید هستند. این ماده نیز با کاهش ترشح برخی از هورمون های تیروئیدی در کار و سلامت تیروئید اختلال ایجاد می کند.




به عقیده ی محققان مرکز پزشکی دانشگاه ماریلند، مصرف مواد غذایی سرشار از لیپوئیک اسید امکان دارد که در تأثیرگذاری برخی از داروها مشکل ایجاد کند. در نتیجه اگر مشغول مصرف داروی تیروئید هستید حتماً در خصوص مصرف این مواد غذایی دقت کنید و قبل از هر چیزی نظر پزشک خود را در مورد میزان و نحوه ی مصرف آن ها جویا شوید.




نمک




یکی از منابع شناخته شده ی ید نمک است. نمک های یددار برای مقابله با کمبود این ماده ی معدنی و بهبود عملکرد و سلامت تیروئید کارساز هستند. فراموش نکنید اگر میزان ید بدنتان کم باشد، انتخاب نمک دریایی برای نرمال کردن عملکرد تیروئید کار عاقلانه ای نیست. نمک دریایی و نمکی که اغلب برای تهیه ی غذاهای فراوری شده استفاده می شود ید ندارند.




گلوتن




گلوتن پروتئین موجود در گندم، جو و چاودار است. برخی افراد به این پروتئین حساسیت دارند و به همین دلیل از مصرف مواد غذایی حاوی آن نیز صرف نظر می کنند.




اگر شما از بیماری سلیاک رنج نمی برید مصرف گلوتن برای تیروئیدتان مشکلی ایجاد نخواهد کرد. اما در صورت ابتلای شما به این مشکل، مصرف میزان کمی گلوتن باعث آسیب به جداره ی روده ی کوچک شده و خطر بروز «تیروئید هاشیموتو» (نتیجه ی کم کالری تیروئید) یا «بیماری بازدو» (نتیجه ی پرکاری تیروئید) را بالا می برد.




انواع مغزها




منیزیم برای عملکرد خوب و سلامت تیروئید لازم است. در نتیجه اگر مغزهایی مانند بادام، بادام زمینی، گردوی برزیلی و همچنین تخمه ی کدو میل کنید تیروئیدتان قدردانتان خواهد بود. گردوی برزیلی علاوه بر منیزیم حاوی سلنیوم نیز هست که تأثیر زیادی روی تیروئید و سیستم ایمنی بدن دارد. در نتیجه توصیه می شود برای سالم نگه داشتن این غده ی پروانه ای شکل از مصرف دانه ها و مغزها غافل نشویید.




آجیل ها




آجیل یک ماده مغذی دیگر است که به تنظیم هورمون های تیروئید به علت وجود سلنیوم در آن کمک می کند. مطالعات نشان داده زنانی که میزان بالاتری از سلنیوم را دریافت می کنند، کمتر به گواتر و آسیب های بافت تیروئید مبتلا می شوند. به علاوه در افراد مبتلا به مشکلات مربوط به تیروئید مانند مبتلایان به هاشیموتو یا بیماری گریوز، مصرف بالاتر سلنیوم منجر به دفع آسیب های طولانی مدت تیروئید می شود.




ماست




در صورت شک به کم کاری تیروئید از منابع غذایی ید دار مانند ماست، و محصولات لبنی مانند شیر و پنیر استفاده کنید. یک فرد بزرگسال ۱۵۰ میکروگرم ید در روز نیاز دارد یک فنجان ماست ۸۷٫۲۲ میکروگرم ید به بدن می رساند. یعنی چیزی حدود نیمی از میزان نیاز به ید روزانه با خوردن ماست تامین می شود.




جلبک دریایی




جلبک دریایی خشک شده، داروی معجزه آسای محتوی ید است. حدود ۷ گرم از جلبک دریایی، محتوی ۴۵۰۰ میکروگرم ید است و این مقدار خیلی بیشتر از نیاز روزانه بدن به ید است.




شیر




شیر آشامیدنی معمولا برای افرادی که نگران کمبود کلسیم یا ویتامین دی هستند توصیه می شود. اما شیر محتوی مواد معدنی ضروری ید است. یک فنجان شیر، حاوی ۵۶ میکروگرم ید است. با نوشیدن یک فنجان شیر کم چرب یک سوم نیاز روزانه شما به ید برطرف می شود. به علاوه مبتلایان به کم کاری تیروئید بیشتر احتمال دارد که از کمبود ویتامین دی رنج ببرند و نوشیدن شیر آنها را از این کمبود بی نیاز می کند.




تب مالت




گوشت مرغ و گاو




پروتئین و فیبر برای کاهش علائم کم کاری تیروئید مفید هستند؛ پروتئین در منابع ماهی، گوشت گاو، تخم مرغ، لبنیات و سبزیجات. ولی نباید فیبرها را در کم کاری تیروئید به مقدار خیلی زیاد مصرف کرد. زیرا در تولید هورمون تیروئید اختلال ایجاد می شود.




ماهی




از آنجا که ید در خاک و آب دریا وجود دارد، پس ماهی می تواند منبع خوب دیگری برای سلامت تیروئید باشد. محققان به این نتیجه رسیدند افرادی که در مناطق کوهستانی و بدون دسترسی به دریا زندگی می کنند، بیشتر در معرض خطر گواتر هستند. هر اونس ماهی پخته شده حاوی ۹۹ میکروگرم ید است و ۶۶ درصد میزان نیاز به ید روزانه را تامین می کند. کنسرو ماهی تن نیز حاوی ید، ویتامین دی و آهن است.




تخم مرغ




تخم مرغ آب پز نیاز ویتامین آ، ویتامین دی، روی، کلسیم، آنتی اکسیدان ها و بسیاری موارد دیگر را تامین می کند. یک تخم مرغ آب پز، نیاز ۱۰ درصد از ید مورد نیاز روزانه هر فرد را تامین می کند.




سیب زمینی




سیب زمینی کبابی از پوره سیب زمینی از لحاظ مواد مغذی غنی تر است. سیب زمینی کبابی منبع مهمی از ید است. یک سیب زمینی متوسط حدود ۴۰ درصد نیاز روزانه ید را تامین می کند.




نبض ما- گردآوری



لینک منبع

بازنشر: مفیدستان


عبارات مرتبط

مطلب مواد غذایی موثر بر سلامت تیروئید را بشناسیم در سایت مفیدستان
برای دریافت مطالب مفید به سایت مفیدستان مراجعه فرمایید.


لینک منبع و پست :مواد غذایی موثر بر سلامت تیروئید را بشناسیم
http://mofidestan.ir/%d9%85%d9%88%d8%a7%d8%af-%d8%ba%d8%b0%d8%a7%db%8c%db%8c-%d9%85%d9%88%d8%ab%d8%b1-%d8%a8%d8%b1-%d8%b3%d9%84%d8%a7%d9%85%d8%aa-%d8%aa%db%8c%d8%b1%d9%88%d8%a6%db%8c%d8%af-%d8%b1%d8%a7-%d8%a8%d8%b4%d9%86/


داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 
How long does Achilles tendonitis last for?
جمعه 17 شهریور 1396 10:13 ق.ظ
Good way of explaining, and pleasant article to take
information regarding my presentation subject, which i am going to present
in school.
http://mairatkach.weebly.com
سه شنبه 17 مرداد 1396 07:07 ق.ظ
Hi there, everything is going perfectly here and ofcourse
every one is sharing information, that's actually excellent,
keep up writing.
carlynprabhakar.blog.fc2.com
جمعه 13 مرداد 1396 01:13 ب.ظ
Hello! I just would like to give you a big thumbs up for your
excellent info you've got here on this post. I'll be returning to your web site for more
soon.
somerinsana.weebly.com
شنبه 7 مرداد 1396 10:48 ق.ظ
What's up to every one, for the reason that I am genuinely eager of reading
this website's post to be updated daily. It carries fastidious
information.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر